Konečne zelená! Výstavba kľúčového privádzača medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou dostala povolenie
Dlhé roky očakávané spojenie Spišskej Novej Vsi s diaľnicou D1 je o krok bližšie k realite. Ministerstvo dopravy SR vydalo kľúčové stavebné povolenie na druhú etapu privádzača. Pre motoristov zo Spiša to znamená vidinu rýchlejšieho a bezpečnejšieho cestovania. Stavba by mala byť hotová do konca roka 2030
🔥 Najčítanejšie za 24 hodín
Čo to prinesie pre Spišiakov?
Hlavným účelom stavby je vybudovanie moderného diaľničného privádzača, ktorý napojí cestu II. triedy č. 533 (spojnica SNV – Levoča) priamo na mimoúrovňovú križovatku „Levoča“ na diaľnici D1. Pre bežného občana to prinesie hneď niekoľko výhod:
- Rýchlejšie cestovanie: Skráti sa čas potrebný na napojenie na diaľnicu D1.
- Zvýšená bezpečnosť: Nová cesta bude spĺňať moderné bezpečnostné štandardy.
- Podpora regiónu: Privádzač obslúži aj plánovaný priemyselný park, čo môže v budúcnosti priniesť nové pracovné príležitosti.
Stavbu bude realizovať Národná diaľničná spoločnosť, a.s..
Kade presne povedie a čo všetko postavia?
Trasa privádzača začne novou okružnou križovatkou na ceste medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou a povedie severozápadným smerom až po existujúcu diaľničnú križovatku. Projekt je rozsiahly a okrem samotnej cesty zahŕňa množstvo ďalších objektov.
Medzi najdôležitejšie patria:
- Samotné teleso privádzača.
- Nová okružná križovatka na ceste II/533.
- Most na privádzači ponad preložený Levočský potok.
- Most na poľnej ceste vedúci ponad privádzač a Levočský potok.
- Rozsiahla úprava koryta Levočského potoka.
- Preložky viacerých elektrických vedení (110 kV a 22 kV).
- Preložka vodovodu DN 500.
- Vegetačné úpravy a oplotenie.
Schvaľovanie nebolo bez pripomienok
Proces stavebného konania ukázal aj obavy niektorých dotknutých strán. Významné pripomienky vzniesla poľnohospodárska spoločnosť TATRA-AGROLEV, s. r. o., ktorá sa obávala trvalého znečistenia výdatného zdroja podzemnej vody, ktorý využíva pre chov dojníc. Poukazovali aj na riziko uvoľnenia nebezpečných látok z bývalej skládky odpadu, cez ktorú má trasa viesť. Ministerstvo však tieto námietky zamietlo s odôvodnením, že hydrogeologický prieskum nepreukázal výrazný vplyv na podzemné vody a skládka bude riadne sanovaná.
S požiadavkami sa ozvala aj obec Harichovce. Žiadala zmenu trasovania mimo intravilánu obce a inštaláciu semaforu, čomu úrad nevyhovel. Čiastočne však uspel s požiadavkou na úpravu dopravného značenia na ceste II/533 smerom na Harichovce s obmedzením hmotnosti na 12 ton, ktorú stavebný úrad akceptoval.
Vydanie stavebného povolenia je pre Spiš nepochybne pozitívnou správou. Aj keď výstavbu sprevádzali legitímne obavy, zdá sa, že projekt má definitívne zelenú. Ak všetko pôjde podľa plánov, do konca dekády by mal byť kľúčový dopravný uzol pre región realitou.
